Havadan Giden Taksi
ALPER TURGUT
Türkiye’nin taşımacılık ve teknoloji dünyasında çığır açacak olan “havadan giden taksi; Sekaray” projesi, hayata geçirildi. Bilim adamları, geleceğin teknolojisini bugünden müjdeleyen Türk Havadan Ulaşım Sistemi’nin (Sekaray), hem Türkiye’de hem de dünyada toplu ulaşıma uygunluğu nedeniyle bir ilki oluşturduğunu söylüyorlar. Düşünün, Sekaray projesi, herkesin kâbusu trafik keşmekeşine havadan çözüm getiriyor. Bilimkurgu filmlerindeki gibi, havaya kurulan raylarda hareket eden sürücüsüz kabinler… Estetik, şık ve çevreci… Ve en önemlisi, hızlı ve güvenli ulaşım, konforlu ve rahat yolculuk vaadi… Üstelik ekonomik maliyetinin düşük oluşu, Sekaray’ı daha da cazip kılıyor.
Monoray, ABD, Japonya, Singapur, İspanya, Fransa, Avusturya, Malezya ve Avustralya gibi birçok dünya ülkesinde genellikle turistik alanlarda ulaşımı ve seyri sağlayan bir sistem… Bir hat üzerinde binlerce yolcu taşıyabilen monoray, henüz metro ağı kurulmayan kentler için tartışmasız en uygun çıkar yolu… Avusturyalı bilim adamı Tuvienna Üniversitesi öğretim üyesi Dr. Alexandre Lechner, fikir babalığını yaptığı sistemi, Türk meslektaşlarıyla paylaştı ve böylelikle monorayın daha gelişmiş modeli olan Sekaray doğdu. Sekaray’ın dünyadaki monoray sistemlerinden en büyük farkı, geniş bir alana yayılabilecek proje ve teknoloji sistemiyle toplu ulaşımda bir ilk olacak olması. Türkiye’nin tüm dünyaya ihraç etmeyi planladığı sistemin demo projesi, geçen ay Kocaeli’nde tam 1,1. milyon metrekarelik alana kurulan Teknoloji Parkı’nda (Sekapark) uygulamaya sokuldu. Adını parktan alan ve ilk etapta 10 milyon avro bütçe ayrılan Sekaray, TÜBİTAK Daire Başkanlığı, Tabosan A.Ş. ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin ortak ürünü… Uygulama süresi 24 ay olarak belirlenen projenin ilerideki hedefi ise deprem bölgeleri arasında yer alan ve Türk sanayisinin kalbi olan Kocaeli iline toplu ulaşım imkânı sağlamak.
TÜBİTAK Ar-ge Desteği tarafından geliştirilen ve uygulaması Tabosan A.Ş. tarafından gerçekleştirilecek olan projenin patenti de Türkiye’ye ait. Diğer taraftan söz konusu tüm araçların (ray, vagon vs.) her bir parçası, Türkiye'de üretilecek. Sistemi hayatta tutacak en önemli unsur olan mühendislere yeni iş olanağı da cabası… Sekaray, metronun yarı maliyetine, havaray sistemine göre ise 3–4 kat daha ucuz… Sekaray’ın en güvenli toplu taşıma sistemi olduğunu iddia eden ve projenin, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin kabul ettiği CE standartlarına uygun olarak geliştirildiğini vurgulayan yetkililer, “Makinist, vatman veya şoför olamadan hareket edebilen tam otomatik Sekaray kabinleri, geleceğin teknolojisiyle donatıldı. Çelik direk üzerinde 70 kilometre hıza kadar çıkabilen kabinler, yatay bir asansör gibi çalışacak. Ayrıca sistemin kabin trafiği yaşanmayacak şekilde tasarlanma özelliği var. Sekaray, yolcularına 24 saat kesintisiz hizmet verecek. Sekaray, sadece Kocaeli için değil Türkiye’de toplu ulaşım, çevre kirliliği, trafik sorunu yaşayan tüm orta nüfuslu şehirler için de bir çözüm getireceğine inanıyoruz.” diye konuşuyorlar.
İlk etapta Sekaray hattında saatte 4 bin yolcunun taşınabilmesi hedefleniyor. Sekaray Demo Projesi daha kısa sürede ulaşım olanağı, isteğe bağlı acele taşıma ve sadece istenildiği takdirde istasyona uğrama gibi birçok yeniliği de kapsıyor. Taksi gibi kullanılacak olan 5 koltuklu 9 kişi (ayakta yolcu alabiliyor) kapasiteli araçlar, otomatik olarak hareket ediyor. Yolcular, bir düğmeye basarak, aracın durmasını ve kalkmasını sağlıyor. Her durakta durma zorunluluğunu da bu sayede ortadan kaldırılıyor. Araçlar hareket ederken, iki araç arasındaki mesafe de otomatik ayarlanıyor. Kabinler, yapıları sayesinde şehrin dar bölgelerine de girebiliyor ve elektrikle çalışan sistem, çevre kirliliğine yol açmıyor.
ALPER TURGUT
Türkiye’nin taşımacılık ve teknoloji dünyasında çığır açacak olan “havadan giden taksi; Sekaray” projesi, hayata geçirildi. Bilim adamları, geleceğin teknolojisini bugünden müjdeleyen Türk Havadan Ulaşım Sistemi’nin (Sekaray), hem Türkiye’de hem de dünyada toplu ulaşıma uygunluğu nedeniyle bir ilki oluşturduğunu söylüyorlar. Düşünün, Sekaray projesi, herkesin kâbusu trafik keşmekeşine havadan çözüm getiriyor. Bilimkurgu filmlerindeki gibi, havaya kurulan raylarda hareket eden sürücüsüz kabinler… Estetik, şık ve çevreci… Ve en önemlisi, hızlı ve güvenli ulaşım, konforlu ve rahat yolculuk vaadi… Üstelik ekonomik maliyetinin düşük oluşu, Sekaray’ı daha da cazip kılıyor.
Monoray, ABD, Japonya, Singapur, İspanya, Fransa, Avusturya, Malezya ve Avustralya gibi birçok dünya ülkesinde genellikle turistik alanlarda ulaşımı ve seyri sağlayan bir sistem… Bir hat üzerinde binlerce yolcu taşıyabilen monoray, henüz metro ağı kurulmayan kentler için tartışmasız en uygun çıkar yolu… Avusturyalı bilim adamı Tuvienna Üniversitesi öğretim üyesi Dr. Alexandre Lechner, fikir babalığını yaptığı sistemi, Türk meslektaşlarıyla paylaştı ve böylelikle monorayın daha gelişmiş modeli olan Sekaray doğdu. Sekaray’ın dünyadaki monoray sistemlerinden en büyük farkı, geniş bir alana yayılabilecek proje ve teknoloji sistemiyle toplu ulaşımda bir ilk olacak olması. Türkiye’nin tüm dünyaya ihraç etmeyi planladığı sistemin demo projesi, geçen ay Kocaeli’nde tam 1,1. milyon metrekarelik alana kurulan Teknoloji Parkı’nda (Sekapark) uygulamaya sokuldu. Adını parktan alan ve ilk etapta 10 milyon avro bütçe ayrılan Sekaray, TÜBİTAK Daire Başkanlığı, Tabosan A.Ş. ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin ortak ürünü… Uygulama süresi 24 ay olarak belirlenen projenin ilerideki hedefi ise deprem bölgeleri arasında yer alan ve Türk sanayisinin kalbi olan Kocaeli iline toplu ulaşım imkânı sağlamak.
TÜBİTAK Ar-ge Desteği tarafından geliştirilen ve uygulaması Tabosan A.Ş. tarafından gerçekleştirilecek olan projenin patenti de Türkiye’ye ait. Diğer taraftan söz konusu tüm araçların (ray, vagon vs.) her bir parçası, Türkiye'de üretilecek. Sistemi hayatta tutacak en önemli unsur olan mühendislere yeni iş olanağı da cabası… Sekaray, metronun yarı maliyetine, havaray sistemine göre ise 3–4 kat daha ucuz… Sekaray’ın en güvenli toplu taşıma sistemi olduğunu iddia eden ve projenin, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin kabul ettiği CE standartlarına uygun olarak geliştirildiğini vurgulayan yetkililer, “Makinist, vatman veya şoför olamadan hareket edebilen tam otomatik Sekaray kabinleri, geleceğin teknolojisiyle donatıldı. Çelik direk üzerinde 70 kilometre hıza kadar çıkabilen kabinler, yatay bir asansör gibi çalışacak. Ayrıca sistemin kabin trafiği yaşanmayacak şekilde tasarlanma özelliği var. Sekaray, yolcularına 24 saat kesintisiz hizmet verecek. Sekaray, sadece Kocaeli için değil Türkiye’de toplu ulaşım, çevre kirliliği, trafik sorunu yaşayan tüm orta nüfuslu şehirler için de bir çözüm getireceğine inanıyoruz.” diye konuşuyorlar.
İlk etapta Sekaray hattında saatte 4 bin yolcunun taşınabilmesi hedefleniyor. Sekaray Demo Projesi daha kısa sürede ulaşım olanağı, isteğe bağlı acele taşıma ve sadece istenildiği takdirde istasyona uğrama gibi birçok yeniliği de kapsıyor. Taksi gibi kullanılacak olan 5 koltuklu 9 kişi (ayakta yolcu alabiliyor) kapasiteli araçlar, otomatik olarak hareket ediyor. Yolcular, bir düğmeye basarak, aracın durmasını ve kalkmasını sağlıyor. Her durakta durma zorunluluğunu da bu sayede ortadan kaldırılıyor. Araçlar hareket ederken, iki araç arasındaki mesafe de otomatik ayarlanıyor. Kabinler, yapıları sayesinde şehrin dar bölgelerine de girebiliyor ve elektrikle çalışan sistem, çevre kirliliğine yol açmıyor.
Cumhuriyet Hafta Sonu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder