22 Ocak 2008 Salı

İŞTE ARANAN ADAM...


Almanya'ya verilen listede isminin geçtiği savlanan Teslim Töre , Türkiye'de...


Kişisel haklarım çiğnendi


İçişleri Bakanı tarafından Almanya'ya verilen arananlar listesinde ismi olduğu öne sürülen Teslim Töre ''Benim şeriatçılarla karşıdevrimcilerin olduğu listede ne işim olur?'' dedi. Listede ismi yer almayan Teslim Töre kişisel haklarının çiğnendiğini söyledi. 11 Eylül 2001 günü tahliye edildiğini vurgulayan Töre, ''Ben terörist değilim, Marksistim. Bu nedenle yüzlerce sayfalık savunma yazdım'' dedi.


ALPER TURGUT

İçişleri Bakanı Rüştü Kazım Yücelen 'in Almanya'ya verdiği 155 kişilik arananlar listesinde adı geçtiği savlanan Teslim Töre , Türkiye'de. İçişleri Bakanlığı, Töre'nin aranmadığını belirtirken Teslim Töre, ''Benimle ilgili haberin yanlış olduğu anlaşıldı. Kişisel haklarım çiğnenmiştir. Gerekli yasal işlemleri başlatacağız'' dedi.


62 yıllık yaşamının 39 yılı mücadeleyle geçen, 9 yıl hapis yatan eski TKEP Genel Sekreteri Teslim Töre, bir döneme damgasını vuran önemli isimlerden...


11 Eylül 2001 günü tahliye edildiğini vurgulayan Teslim Töre, saklanmadığını ve İstanbul Yenibosna'da ailesiyle oturduğunu ifade ediyor. İstanbul 1 No'lu DGM'de 6 Aralık'ta görülen duruşmaya tutuksuz olarak katıldığını anlatan Töre, ''Ben terörist değilim, Marksistim. Bu nedenle yüzlerce sayfalık savunma yazdım. Bunları insanlara anlatmak istedim. Kaldığım evde kullandığım telefon dinleniyor ve takip ediliyorum. Kurucularından olduğum ÖDP içerisinde mücadelemi sürdürüyorum'' dedi.


İçişleri Bakanı Yücelen, geçen günlerde Emniyet İstihbarat Daire Başkanı Sabri Uzun' la birlikte Almanya'ya resmi ziyarette bulunmuş ve meslektaşı Otto Schily 'ye iade istemiyle bir liste vermişti. Aranan ve ''terörist'' oldukları ileri sürülen 155 kişilik liste konusunda haber yapan bazı Türk gazeteleri, bu kişilerin arasında yer almamasına rağmen Teslim Töre'yi de gösterdiler. Gazetelerde çıkan haber nedeniyle zor duruma düştüğünü vurgulayan Töre, ''Benim şeriatçılarla karşıdevrimcilerin olduğu listede ne işim olur? Çıktığımdan beri hiçbir gazeteyle görüşmedim ve fotoğraf çektirm edim, ancak gazetelerde 1.5 ay önceki halimi gösteren fotoğraflar var'' diye konuşuyor.


''Hayata Dönüş'' operasyonu sırasında 12 kişinin yaşamını yitirdiği Bayrampaşa Cezaevi'nde bulunduğunu söyleyen Töre, yaşadıklarını şöyle anlatıyor: ''C-11 koğuşunda 16 kişiydik. Aramızda ölüm orucu ve açlık grevi yapan kimse yoktu. Balyozla duvarları kırdılar ve ateş ettiler. Ardından da bomba yağmuru başladı. Yan koğuşun yanması üzerine duman altında kaldık. Öleceğimizi sanıp birbirimizle helalleşmeye başladık. Cehennem ortamında saatlerce kaldıktan sonra bizi dışarı çıkardılar. Ancak koğuşta beslediğimiz kediler baskın sırasında öldü.''


Töre: Tecrit uygulanıyor

Operasyonun ardından Edirne F Tipi Cezaevi'ne ''baskı altında'' nakledildiklerini belirten Teslim Töre şunları söyledi: ''F tipinde tecrit uygulanıyor. Orada görevli personel bile bunalıma giriyor. Kameralar sürekli izliyor ve infaz koruma memurlarının tutuklularla konuşması yasak. Görüş günleri ve aramalar ise kâbusa dönüşüyor. Ben üç kişilik hücrede oğlum Şükrü Töre ve arkadaşımız Nurettin Ece ile kaldım. Diğer tutuklu ve hükümlülerle haberleşme olanağımız yoktu. Sadece ıslanan gazete kâğıtlarını bir araya getirip naylonla üstünü sardıktan sonra ilkel bir top oluşturuyorduk. Sonra mesajlarımızı iliştirdiğimiz toplarla 9 metrelik duvarları aşıyorduk.''


Mücadeleye 1963 yılında Türkiye İşçi Partisi (TİP) İlçe Başkanı olarak başladığını vurgulayan Töre, 1971 yılında Türkiye Halk Kurtuluş Ordusu (THKO) saflarına katılarak yeraltına çekildiğini belirtiyor. Töre, ''12 Mart'ın ardından Filistin'e geçtim. Türkiye Komünist Emek Partisi Genel Sekreterliği görevine getirildim. 22 yıl süren kaçaklıktan sonra 1993'te İstanbul'da yakalandım. TKEP, ben gözaltına alındığım yıl feshedildi. İlk kez 1997 yılında tahliye edildim. Ancak eski davalar nedeniyle salıverilmedim. Hakkımdaki 8 basın davası ise ertelendi'' diye konuştu.


''Aydınlık 1978 yılında benim Suriye'deki Bulgaristan Elçiliği'ne Türkiye'yle ilgili askeri haritaları verdiğimi ve bunun karşılığı silah aldığımı yazdı'' diye konuşan Töre, bu nedenle 1981 yılında hakkında soruşturma açıldığını belirtti. Töre, hakkında verilen gıyabi tutuklama kararının 1993 yılında vicahiye çevrildiğini anlatarak ''Avukatlarım aracılığıyla başvuruda bulunduk, mahkemede aklandım'' dedi. Töre, İtalya'da 85 sayfalık ifade veren Mehmet Ali Ağca ile ilgili olarak ise şunları söyledi: ''Ağca, Oral Çelik ve Abuzer Uğurlu 'nun da aralarında bulunduğu bir suç grubunun olduğunu ve emirleri benden aldığını iddia etti. Uğur Mumcu , 'Papa-Mafya-Ağca' isimli kitabında gerçeği açıkladı. Mumcu, Ağca'nın sağcı, benim solcu olduğumu ve Ağca'nın Ortadoğu'ya hiç gitmediğini yazdı.''


'Seçimi kazandım, barajı aşamadım'

Birleşik Sosyalist Parti'nin (BSP) kurucu üyeliği görevinde bulunan Töre, Gaziantep'te BSP ve HADEP'in oluşturduğu ''Emek, Barış, Özgürlük Grubu'' adına seçime katıldığını anımsatarak ''Seçimi kazandım. Ancak parti barajı aşamadı'' dedi. Legal mücadeleye geçme fikrini 1987-1988 yıllarında parti içinde gündeme getirdiğini belirten Töre, bu kayıtların emniyette bulunduğunu, ancak ''lehte olduğu için'' mahkemeye verilmediğini öne sürdü.


Cumhuriyet Gazetesi'nin 22 Aralık 2001 tarihli sayısının manşeti...

Hiç yorum yok: