2 Mayıs 2009 Cumartesi

Asla unutmadım




İstanbul Haber Servisi - 1 Mayıs 1977 katliamının tanığı, Uluslararası Arap Sendikaları Konfederasyonu (ICATU) Genel Sekreter Yardımcısı Muhammed Bardan, 1977’deki katliama benzer pek çok katliama tanık olduğunu belirterek “1 Mayıs 1977’yi asla unutmadım” dedi. Bardan, DİSK’in önderliğinde oluşturulan 1 Mayıs kortejine de katılarak dün, 32 yıl aradan sonra Taksim Meydanı’nda kutlamalara katıldı.


Türkiye Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu (DİSK) davetlisi olarak 32 yıl aradan sonra İstanbul’a gelen Filistinli Sendikacı Bardan, amacının 1 Mayıs’ı Türk emekçilerle birlikte kutlamak olduğunu söyledi.



Şiddet ve kargaşanın 1 Mayıs’ın önemine gölge düşürdüğünü de söyleyen Bardan, 1 Mayıs 1977’de de çok çoşkulu bir kutlamanın ölümlerle gölgelendiğini kaydetti. Bardan, anılarını özetle şöyle dile getirdi: “Binlerce kişi Taksim Meydanı’ndaydı. Başlarda büyük bir coşku ve disiplin vardı. Ben törende Kemal Türkler’in yanındaydım. Emekçilerin yanı sıra çok sayıda polis ve asker de alandaydı. Kemal Türkler konuşmasını yaparken az ötede biri vurularak yere düştü. O kişi ben olabilirdim ya da Kemal Türkler olabilirdi. Kısa süre içinde kalabalıkta kargaşa başladı. Birbiri ardına silah sesleri duyulmaya başladı. Kısa bir sürede yerlerde kanlar içinde yatan insanlar görülmeye başladı. Sonradan 34 kişinin öldüğünü yüzlerce kişinin de yaralandığını öğrendik. 1 Mayıs 1977 gününü asla unutmadım. Ne yazık ki o tür katliamlara çok yerde tanık oldum. Detaylar ve isimler farklı olabilir ama hepsinin arkasındaki eller aynıdır. Türkiyeli emekçilerin Filistin davasına yakın ilgi duyduklarını gördük. Aramızdaki ilişkilerin gelişmesi yolunda önemli bir adım oldu.”


Geçen yıl 1 Mayıs’ta yaşanan polis şiddetini televizyondan izlediğini ifade eden Bardan, “Geçen yıl İstanbul’da değildim. Olaylar çok üzücü” dedi.


Cumhuriyet Gazetesi



İSTANBUL (03.05.2009)- 1977 1 Mayıs'ının tanıklarından Arap Sendikaları Federasyonu Genel Sekreteri Mohammad Bdran gazetemize katliam anında gördüklerini anlattı. Katillerin cezalandırılmasını isteyen Bdran, Taksim'de kutlanan 1 Mayıs 2009 izlenimlerini de paylaştı.


1977 1 Mayıs'ının tanıklarından Arap sendikacı Mohammad Bdran, 1 Mayıs'ı 32 yıl sonra Taksim'de kutladı. Pangaltı'dan Taksim'e yapılan görkemli ve kararlı 1 Mayıs yürüyüşünde uluslararası delegasyon içerisinde yerini aldı. Arap Sendikaları Federasyonu Genel Sekreteri Bdran, tanık olduğu katliamı, kitlenin üzerine ateş açılmasını gazetemize anlattı. Bdran, 1 Mayıs 2009'u Taksim'de kutlamak isteyen işçi ve emekçilere yönelik polis saldırısını da lanetledi.


Katliamı yapanlar cezalandırılmalı

Bdran katliam anını şöyle anlattı: “77'deki 1 Mayıs'a DİSK beni de çağırmıştı. O zamanda Taksim'deki kutlamada birçok ülkeden delegasyon üyesi vardı. Ben, Kemal Türkler, Süleyman Çelebi ve birçok delegasyondan arkadaş Taksim'deydik. İşçiler 1 Mayıs'ı kutlamak için gelmişlerdi. 300-400 bin kişiydi sanırım. Biz yerlerimizi konuşmak için alırken kürsüde, Taksim'in birçok binalarından ateş açıldı. Biz yere yattık. Kemal Türkler arkadaşlar tarafından korundu. Tek bir yerden değil, birçok yerden ateş açıldı. Hepimiz yere yattık. 5-10 dk sonra ayağa kalktığımızda Taksim Meydanı'nda birçok kişinin öldüğünü ya da yaralandığını gördüm. Bazı işçiler kanlar içinde yerlerde savruluyordu. Ondan sonra işçiler, polisle çatışmaya başladı. Taksim Meydanı askerler tarafından kuşatıldı. Bu ateş açanlar ve katliamı yapanların kim olduğunun bulunmasını ve cezalandırılmasını istiyorum”

'77'de ölmedim, şimdi gazdan öleceğimi sandım'
32 yıl sonra yine DİSK'in daveti ile İstanbul'a gelen Arap sendikacı, katliamın resimlerini görünce yaşadıklarını şöyle ifade etti. “Şimdi 32 yıl aradan sonra tekrar geldik işçilerle birlikte kutlamak için. Geldiğim gün bana eski resimleri gösterdiler, o anda aynı acıları yaşadım tekrar.”

Alana girmek isteyen kitleye yönelik devlet terörünü protesto eden Bdran, “1 Mayıs günü aynı şeyleri gördüm. İki saat yürümemiz için izin verdiler. Bir sürü gaz bombası ve onun benzeri şeyleri gördüm. '77'de silahlarla karşılaştık ölmedim ama şimdi gazdan öleceğimi zannettim.”
Taksim'i işçiler kazandı
Arap Sendikaları Federasyonu Genel Sekreteri Bdran şunları ifade etti: “O zamanla bu zaman arasındaki fark dün 5 binle çıktık, o zaman 400 bin insan vardı. Bu işçilerin kanlarıyla kazanılmıştır. Hükümetin kararıyla değil. İşçilerin mücadelesini bizim hakkımız bu kutlamalar. Bizim tek düşmanımız kapitalizm, aynı zamanda siyonizmdir. İsrail saldırılarında onlarda gaz kurşun ve her türlü şeyi atıyorlar, burada gaz atıyorlar. Filistin'de göz altına alınırsa bir kişi iki ay tutuluyor bayağı fark var. Türk halkına, sendikalara teşekkür ediyorum. Onlar bizim ülkenin özgürleşmesi için mücadele verdiler. '77'de saldırıyı yapanları sorumluların tutuklanmasını istedik, bunun için mücadele edeceğiz.

Daha çok uluslararası dayanışma
Bdran konuşmasının sonunda işçi sınıfının haklarını alabilmek için örgütlenmesi gerektiğini dikkat çekti. “Sendikalar çok önemli. Kapitalist tehditlere karşı mücadele etmemiz için şimdi daha çok uluslararası anlamda dayanışma lazım. 1 milyar insan fakirlik seviyesinde yaşıyor, milyonlarca insan işsiz ve işlerini hala kaybedenler var. Savaşa karşı birlikte mücadeleyi ve dayanışmayı büyütmek gerekiyor. Kendini, topraklarını özgürleştirmek isteyen herkes için geçerli.”


ATILIM

Hiç yorum yok: